Blog


De artikelen op deze blog zijn onder andere geschreven door Annemieke Boonstra; rijinstructeur bij en mede-eigenaar van Autorijschool Goes en Boonstra. Zij is gespecialiseerd in het geven van rijles bij rijangst en faalangst. Ook schreef zij het boek "Hoe vind ik de beste rijschool". Daarnaast houdt ze van autorijden. De komende tijd zal zij hier regelmatig bloggen over haar ervaringen als rij-instructeur.

Annemieke


Artikelen: 6


Verzekeren als beginnend bestuurder

Heb je net je rijbewijs gehaald? Gefeliciteerd! Je bent nu waarschijnlijk ook toe aan je eerste auto. Een hele gebeurtenis, maar er komt nog wel wat bij kijken. Zo moet je bijvoorbeeld een autoverzekering afsluiten. In Nederland is het verplicht om op z'n minst een WA-verzekering af te sluiten. Verzekeren klinkt als een hele klus, maar wij geven je tips, zodat het een stuk eenvoudiger wordt.


Kiezen voor een eenvoudige auto

Voor je op zoek gaat naar een verzekering, ben je waarschijnlijk druk bezig met het zoeken van een geschikte auto. Veel jongeren willen graag zo snel mogelijk een dure, snelle auto met veel vermogen. Dat raden wij af, want de premie voor zo'n auto is erg hoog.

Autoverzekeraars berekenen namelijk de kans dat zij moeten uitkeren. Kortom: ze berekenen de kans dat jij een ongeluk krijgt. Met een snelle auto is de kans op een ongeluk groter, zeker bij jongeren, want die zijn over het algemeen nog niet zo ervaren in het besturen van een auto. Als je een dure auto hebt, moet de verzekeraar meer uitkeren. Daarom is de premie ook hoger.


Pas verzekeren als je je rijbewijs hebt

In Nederland mag je ook een auto kopen als je geen rijbewijs hebt. Leuk voor mensen die graag sleutelen of gewoon graag naar een auto kijken. Misschien klinkt het als een enorme open deur, maar een auto verzekeren zonder rijbewijs is heel ingewikkeld. Je kunt in de meeste gevallen geen autoverzekering afsluiten zonder rijbewijs. Ga daarom pas op zoek als je een rijbewijs hebt behaald.


Verschillende dekkingen

Je bent verplicht minimaal een WA-autoverzekering af te sluiten. Dat is een soort basisverzekering die alleen dekking biedt tegen schade die jij toebrengt aan anderen. Gebeurt er iets met jouw auto, dan wordt er niets vergoed.

Kies je voor een zogenaamde 'beperkt casco autoverzekering', dan wordt ook schade aan jouw eigen auto vergoed, als deze niet door jou zelf veroorzaakt wordt. Ruitschade, schade als gevolg van diefstal, storm, brand en een aanrijding met dieren vallen daar bijvoorbeeld onder.

Als je kiest voor een all risk verzekering, dan is zowel schade die door jou zelf, als die door anderen wordt veroorzaakt gedekt. Voor jonge bestuurders is een beperkt cascoverzekering meestal goed genoeg.


Aanvullende verzekeringen

Naast de basisdekking kun je nog kiezen voor een paar verzekeringen die niet verplicht, maar soms wel handig zijn. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een verzekering voor verkeersrechtsbijstand, inzittenden en pechhulp.

Als je een verzekering voor verkeersrechtsbijstand afsluit, kun je juridisch advies vragen. Bijvoorbeeld als je schade op de tegenpartij moet verhalen, met tussenkomst van een advocaat.

Bij een ongevallen inzittendenverzekering keert de verzekering een vast bedrag uit als jij of een van je passagiers invalide raakt of overlijdt in de auto. Bij een schade inzittenden autoverzekering wordt uitgekeerd bij letselschade en bij schade aan spullen in de auto. Bijvoorbeeld als een bril van een van je passagiers kapot gaat tijdens een autorit.

Sluit je een verzekering af voor pechhulp? Dan kun je hulp vragen als je met pech onderweg komt te staan. De meeste bestuurders sluiten hier geen verzekering voor af, maar melden zich aan bij de ANWB of Route Mobiel.


Let op de voorwaarden!

Let bij het kiezen van een autoverzekering op de voorwaarden door een beginnend bestuurder. Deze voorwaarden kunnen verschillen per verzekering:

- De minimale leeftijd voor een verzekering. Sommige verzekeraars verzekeren personen onder de 18 niet;
- De maximale leeftijd van een auto. Soms worden hele oude auto's niet meer verzekerd;
- De maximale cataloguswaarde van de auto. Dat is de waarde van de auto als deze nieuw uit de fabriek komt;
- De minimale dekking. Bij sommige verzekeraars moet je minimaal een beperkt cascoverzekering afnemen;
- Een extra eigen risico bovenop het standaard eigen risico. Dan betaal je nog meer als er iets gebeurt.


Is een no-claimbeschermer handig?


Je begint als beginnende bestuurder met het opbouwen van schadevrije jaren. Claim je een jaar geen schade, dan komt er een schadevrij jaar bij en krijg je korting op de premie. Geef je wel schade op, dan betaal je een hogere premie. Je kunt zelfs een negatief aantal schadevrije jaren krijgen, waardoor je nog meer premie moet betalen.

Het is mogelijk om te claimen, maar niet terug te zakken in het aantal schadevrije jaren. Dat kun je doen door een zogenaamde no-claimbeschermer af te sluiten. Je betaalt dan vooraf iets meer premie, in plaats van achteraf. Een andere mogelijkheid is kleine schades zelf te betalen, in plaats van deze bij de autoverzekeraar te claimen.


Verzekeren op naam van jezelf

Veel jongeren willen een auto verzekeren op naam van hun ouders. Logisch, want dat is goedkoper. Daarbij komen we weer terug op de kans dat jij een ongeluk krijgt. Jonge bestuurders zijn minder ervaren in het besturen van een auto, dus is de kans groter dat een jonge bestuurder een ongeluk veroorzaakt. De premie autoverzekeringen voor jongeren is daarom hoger dan voor hun ouders.

Verzeker de auto op naam van jezelf. Als je de auto op naam van je ouders zet, levert dat een hoop gedoe op met de verzekeraar als je betrokken raakt bij een ongeluk. Er is nog een andere reden waarom je dat niet moet doen: je bouwt geen schadevrije jaren op. Dat is zonder, want naarmate je meer schadevrije jaren opbouwt, krijg je meer korting op de premie van de autoverzekering.


Voorzichtig zijn

Het is natuurlijk logisch dat je zo voorzichtig mogelijk autorijdt, maar toch vermelden we het nog even apart. Houd de kans op een ongeluk echt zo klein mogelijk. Niet alleen omdat niemand zit te wachten op een ongeval, maar ook omdat de premie na een ongeluk vaak stijgt. Dat is zonde van het geld.

Bron: WAverzekering.com


Doen of laten doen: schakelen

Zelfrijdende auto

Vandaag kreeg ik een uitnodiging om mij in te schrijven op een nieuwsbrief over de ontwikkelingen rondom de zelfrijdende auto. Want die bestaat immers al. En hoewel het nog lang niet zover is dat de zelfrijdende auto het verkeersbeeld beheerst, zal dat er ooit wel van komen.

En wat ik me dan afvraag... Willen we in de zelfrijdende auto ook nog steeds zelf schakelen?! Want ik vind het zo wonderlijk: we besteden steeds meer uit, we doen zelden nog iets zelf, en al helemaal niet meer met de hand. De was, de afwas, het eten. Zelfs als je je tanden poetst hoef je bij wijze van spreken alleen nog maar die elektrische borstel in je mond te stoppen, en hij doet de rest! Maar schakelen... dat moet perse handmatig gebeuren. Want, is het motto, je doet het goed of je doet het niet. En goed is dan kennelijk handmatig.


Schakelen is uit de tijd

Maar in mijn ervaring horen 'handmatig schakelen' en 'goed autorijden' juist helemaal niet bij elkaar. De meesten gaan toch echt beter rijden als ze níet meer hoeven te schakelen. Maar daarnaast, jongens, kom op. Dat schakelen is toch hopeloos ouderwets? We steken toch ook onze arm niet meer uit het raam om richting aan te geven? We zwengelen toch ook de motor niet meer aan met een slinger? Als automaat rijden voor watjes is, laten we dan ook allemaal weer gaan dubbel-clutchen. Dat is pas stoer!

Maar even serieus. Dat schakelen neemt echt wel heel veel aandacht weg van het verkeer. Je moet zoveel beslissingen nemen en zoveel handelingen verrichten, dat je amper tijd over houdt om op te letten. En dat blijkt ook. Bijvoorbeeld: voor de meeste ouderen wordt dat schakelen een te grote opgave, ook al hebben ze al 60 jaar rijervaring. Terwijl je zou verwachten dat het na al die jaren wel een geautomatiseerde handeling zou zijn. Mooi niet dus.


Schakelen is vaak een obstakel

Schakelen werpt trouwens voor veel mensen ook een enorme drempel op. Ze zijn bang dat de motor afslaat. Dat ze achteruit rollen bij het wegrijden op een helling. Dat ze verkeerd schakelen. Deze mensen durven dus gewoon de weg niet op. Soms al jarenlang niet. Terwijl het vaak prima chauffeurs zijn. Met een automaat heb ik ze vaak met een les of 6 zover dat ze weer plezier hebben in het autorijden. Met een handgeschakelde auto duurt dat al gauw twee keer zo lang. Want de verkeersdeelname is niet zo'n probleem, en het schakelen op zichzelf ook niet. Maar het is het combineren van die twee dat het zo moeilijk maakt.


Schakelen kan een leuke hobby zijn

Dus als je niets hebt met auto's, en als je dat voortdurende geschakel maar irritant vindt. Als je veel in de file staat. Als je milieubewust wilt zijn en daarom elektrisch of hybride wilt rijden. Als je snel wilt optrekken en accelereren. Als je een veeleisende, drukke baan hebt en rustig en ontspannen van A naar B wilt rijden. Als je wat ouder bent, snel overprikkeld of chaotisch. Als je AD(H)D of autisme hebt, of een visuele of lichamelijke beperking. Als je iemand bent met rijangst of faalangst, en/of als je een control freak bent. Of als je een beetje lui bent. En als je gewoon houdt van comfortabel rijden, en geruisloos, soepel zoeven over de weg.
Dan kies je voor een automaat!
En die andere twee blijven lekker schakelen!




Hoe bereid je je voor op je theorie?

Er zijn verschillende manieren om je op je theorie-examen voor te bereiden. Maar stap 1 moet in elk geval zijn, dat je je realiseert waarom je dat theorie-examen eigenlijk moet halen. En dat is niet omdat je anders niet mag afrijden voor je rijbewijs.


Waarom moet dit?

De reden dat je je theorie moet halen, is omdat je de spelregels van het spel moet kennen om het spel goed te kunnen spelen. Niet voor niets gaan de meesten beter rijden als hij (of zij) de theorie dusdanig in zijn hoofd heeft zitten, dat hij slaagt voor het theorie-examen. En zelfs die ogenschijnlijke onzinregels zijn belangrijk, ook al onthoud je het niet allemaal na je examen. Ook al ben je de precieze regel vergeten, je weet wel dat er regels zijn over belading, verlichting en noem maar op. Wat die regels zijn, kun je dan wel opzoeken op internet als je ze nodig hebt.


Hoe ga je te werk

Nu je weet dat je de theorie moet kennen, om goed aan het verkeer te kunnen deelnemen, zul je ook begrijpen dat je dus ouderwets moet stampen! Dat kan echter wel op moderne manieren. Er is een groot aanbod aan pakketten, zowel op papier als op CD als via internet. Kies een methode die bij je past. Sommige mensen onthouden het beter als ze een echt boek in hun handen hebben. Het voordeel van een online cursus is dat er vaak filmpjes bijzitten die erg verhelderend zijn. Een interactieve cursus overhoort je na elk hoofdstuk, en laat je veelgemaakte fouten terugkomen. Ga in elk geval eerst de stof leren, voordat je met examentrainingen aan de gang gaat.


Theorieles bij een rijschool

Niet alle rijscholen geven theorieles, maar ze kunnen je vaak wel doorsturen naar een collega die goed bekend staat. Zorg dat je je theorieboek al goed hebt bestudeerd wanneer je naar theorieles gaat. Als je dan vragen hebt, kun je ze daar stellen. En je neemt het beter op als je al een beetje op de hoogte bent. De cursus is bedoeld om de puntjes op de i te zetten, niet om de stof in je hoofd te implanteren.


Eendaagse theoriecursus met slagingsgarantie

Er zijn rijscholen die op illegale wijze in het bezit zijn gekomen van de officiële examenvragen. Gedurende een hele dag laten ze je die vragen met de bijbehorende antwoorden uit je hoofd leren. Als je het voorgaande goed gelezen hebt, weet je al wat ik hierover te zeggen heb. Je leert de plaatjes uit je hoofd, maar snapt niets van de theorie. Bovendien sla je het op in je korte termijn geheugen, dus na een dag is alles weer weg. Dan heb je wel je certificaat, maar het helpt je niets bij je verkeersdeelname. En dus ook niet bij je praktijkexamen.

Soms komen leerlingen bij mij, die zo hun theoriecertificaat haalden, maar al vele keren zakten voor hun praktijk. Zij maken nog steeds voorrangsfouten tijdens de rijles, doordat ze de theorie niet begrijpen. Voor iemand die al een jaar bezig is, en al vier keer is gezakt, valt het niet mee om weer recht te breien wat in al die lessen fout is aangeleerd!




Het theorie-examen

Wie heeft dat theorie-examen eigenlijk bedacht?

Je denkt misschien dat het theorie-examen is bedacht om aspirant-rijbewijsbezitters dwars te zitten. Of om het hen extra moeilijk te maken. Die regeltjes leer je toch ook wel tijdens de rijlessen? Ik kan me daar best iets bij voorstellen. Dat boek is ook niet om door te komen! De manier waarop de examenvragen gesteld worden, is ook niet altijd even duidelijk en soms zelfs voor meerdere uitleggen vatbaar. En al die details! Uitstekende lading, ambergele lichten, promillages en milieuregels. Als ik het nodig heb, google ik het wel! Dus: waarom?!


Noodzaak van het theorie-examen

Ik kan daar wel een klein lichtje op laten schijnen. Behalve dat je als Nederlander geacht wordt de wet te kennen, is het echt wel van belang dat je de regels kent. Want hoe zou je moeten weten dat lading niet naar voren mag uitsteken, als je daar nog nooit iets over gehoord hebt? Je kunt de regels niet op Google opzoeken, als je niet eens weet dat er regels voor zijn. En misschien blijft er maar een fractie hangen van alles wat je voor je theorie-examen moest leren. Maar waarschijnlijk is dat wel voldoende om je in bepaalde situaties af te vragen: wat klopt er niet aan dit plaatje? En dan kun je dat alsnog opzoeken.


Nut van het theorie-examen

Je bent nog niet overtuigd? Wat denk je hiervan: kun je een potje voetbal winnen, als je geen idee hebt van de spelregels? Lijkt me niet. En zo is het verkeer ook een spel waarvan je de spelregels moet kennen. En hoe beter je die regels weet, hoe makkelijker je je weg zult vinden. Net als de buitenspelregel: als je die niet snapt, kan het gebeuren dat je doelpunt wordt afgekeurd. Als je in de auto op een situatie komt afrijden, en je weet niet wat je kunt verwachten, moet je afwachten wat anderen gaan doen en dan maar hopen dat zij het wel snappen. Maar als je al een idee hebt van hoe het zou moeten gaan, doorzie je de situatie veel sneller. Hiervoor moet je je de theorie eigen hebben gemaakt. Hoe je dat doet, vertel ik in mijn volgende blog.


Het moderne theorie-examen

Het theorie-examen is al verschillende keren gewijzigd, onder andere om de benodigde kennis beter te kunnen toetsen. Zo is de gevaarherkenning er bij gekomen. Er is behoorlijk wat discussie over de manier van vragen stellen. Ik vind het zelf ook moeilijk om me iets voor te stellen bij die plaatjes. Ja, leuk dat er staat dat ik 30km/u rijd, maar ik vind het moeilijk om me daar in te verplaatsen. Ik doe dat in de auto op gevoel. Maar je kunt het wel trainen door veel van dit soort plaatjes te oefenen. En je oefent het ook al tijdens de rijlessen. Bovendien hoef je er maar 13 van de 25 goed te hebben, dus je kunt een foutje maken. Als het goed lukt, haal je niet alleen je theorie-examen, maar ga je ook beter autorijden!
Het tweede deel bestaat uit kennis- en inzichtvragen. Hier mag je maximaal vijf vragen fout beantwoorden. Zorg dat je alle kennisvragen zo uit je mouw kunt schudden, zodat je je een missertje kunt veroorloven bij de inzichtvragen. Een andere verandering is dat iedereen sinds kort zijn of haar eigen examen maakt aan een eigen terminal. Hier heb ik alleen maar positieve reacties op gehad. Het werkt nog niet vlekkeloos - er zijn nog veel storingen - maar als het werkt, werkt het wel fijner!


Ga ervoor

Dus ik denk dat we kunnen concluderen dat het theorie-examen nuttig en nodig is om ervoor te zorgen dat we het verkeer zo veilig mogelijk houden. Het is jammer dat het het CBR niet altijd lukt om examens te maken die zowel taalkundig als verkeerstechnisch helemaal goed zijn. Maar als je goed voorbereid bent, hoef je echt niet te zakken. Je hebt de keuze: je mag dat rijbewijs gaan halen, maar het hoeft niet. Hoe luxe is dat? Maar dan moet je er wel wat voor doen. Dus ga ervoor, je doet jezelf er een plezier mee, en je omgeving!




Op zoek naar een rijschool; waar begin je?

Datum: 12 December 2014

Als je op zoek gaat naar een rijschool, zijn er een paar zaken waar je je bewust van moet zijn. Allereerst zou je je moeten realiseren dat je iets gaat leren waar je je hele leven iets aan kunt hebben. Als je je een beetje gedraagt en gezond en/of heel blijft, hoef je nooit meer terug naar het CBR. Het is dan ook de moeite waard om er een beetje in te investeren.


Verder is het wel "een dingetje" dat je op weg gaat met een potentieel moordwapen. Je hoeft nu niet ineens doodsbang te worden, maar neem het wel serieus. Zorg dat je goed leert wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn met een auto op de openbare weg. Laat jezelf opleiden voor het rijbewijs, niet alleen voor het rijexamen.


Heeft de rijinstructeur een verleden?

Ook over je rijschool of instructeur moet je wel het een en ander weten. Wist je bijvoorbeeld dat een rijinstructeur geen zogenaamde "Verklaring Omtrent Gedrag" hoeft aan te vragen? Dit is een verklaring die je kunt halen bij de Gemeente, als je nooit veroordeeld bent voor strafbare feiten. Taxichauffeurs moeten er een halen bijvoorbeeld. En medewerkers in de kinderopvang. Instructeurs dus niet. Betekent dat dan echt dat ik mogelijk in de auto stap bij iemand die is veroordeeld voor oplichting? Of, nog erger, geweld of verkrachting? Ja, dat is inderdaad mogelijk.


Ook hoeven wij geen psychologische test af te leggen. Of een IQ-test. Zelfs geen simpel vragenlijstje over hoe wij in het leven staan als mens in het algemeen en als instructeur in het bijzonder. Dus als ik mij schreeuwend en vloekend en tierend door het verkeer pleeg te begeven, is dat helemaal oke als ik instructeur wil worden.


Opleidingseisen rijinstructeurs

Het enige dat je moet beloven is dat je minimaal VMBO hebt gedaan of zou aankunnen. En vervolgens moet je de opleiding tot rijinstructeur volgen en met succes afronden. Maar dat is niet zo’n heel grote uitdaging, aangezien je volledig wordt voorbereid op het halen van dat examen. Niet zo zeer op de praktijk, maar op het examen.


En dan moeten we het nog hebben over de motivatie van mensen om rijinstructeur te worden. Tsja. Misschien snap je het al als je bovenstaande leest:

als je helemaal niks kunt, kun je altijd nog rijinstructeur worden. Zo zijn er heel veel instructeurs die na ontslag zijn omgeschoold, omdat zo'n instructeursdiploma zo lekker makkelijk en snel gehaald kan worden. Of die het erbij zijn gaan doen, omdat je zo lekker kunt bijbeunen als instructeur. Of omdat ze niets anders konden of wisten te verzinnen.


Zo. Weet je dat ook weer. Het lijkt me duidelijk dat je dus niet over 1 nacht ijs moet gaan bij de keuze voor je rijschool. Een antecedentenonderzoekje kan geen kwaad! Waarom heeft je instructeur voor dit vak gekozen? Waarom doet hij (of zij) het nog steeds? Hoe pakt hij het aan? Wat zeggen mensen uit je omgeving over hem? Is er iets te vinden op internet? Misschien een recensie op rijschoolregister.nl? En neem bij verschillende rijscholen een proefles voordat je je vastlegt voor wat dan ook! Veel succes met de juiste keuze!




Autorijden lijkt zo gewoon. Maar is dat ook zo?

Datum: 11 November 2014

Kijk eens daar, ja dáár

Autorijden lijkt zo gewoon. Bijna iedereen kan het toch? Maar zo gewoon is het eigenlijk niet. En dat zie je terug in heel veel verschillende aspecten.

Een voorbeeld: als iemand wil leren autorijden, begint het met het leren om ver weg te kijken. Wel zo'n 200 meter! En dat is dus veel verder dan wij als mens gewend zijn. Een jaguar kan zo'n 60 kilometer per uur rennen. Zo'n dier zal van nature al flink ver weg kijken. Voor hem is dat heel gewoon. Wij mensen moeten dit echt oefenen en oefenen. Veel kandidaten zakken tijdens hun rij-examen op kruispunten en afslaan, wat vaak ook te maken heeft met ver weg kijken. Je krijgt het als laatste onder de knie, en als we ouder worden is het ook een van de eerste zaken die achteruit gaan. Dus zo gewoon is dat niet.


In z'n 1,2,3

Ander voorbeeld: het schakelen. Ook dit moet iedereen toch makkelijk kunnen leren? Ja, het schakelen op zich wel. Maar correct schakelen, op het juiste moment en op de juiste wijze terwijl je ook je verkeerstaken goed blijft uitvoeren, dat is een hele kunst. En ook dat zie je snel achteruit gaan als mensen op leeftijd komen. Zelfs al rijden ze al 60 jaar in een handgeschakelde auto!


Soepel door spelinzicht

Wat maakt autorijden dan toch zo leuk? Het spelelement. Autorijden is een spel. Je hebt spelinzicht nodig. Tactiek en strategie. Als je het goed speelt, verplaats je je soepel van A naar B. Vloeiend, en zonder onnodige stops. Vlot waar dat kan, zonder te hard te hoeven rijden. Je houdt je auto lang heel, met weinig slijtage en weinig uitstoot van schadelijke stoffen en je rijdt energiezuinig. En uiteraard hou je het veilig, want autorijden neem je wel serieus. Je beweegt je als een jaguar door het verkeer en zo ben je een echte winnaar.


Maar eerst: de theorie

Als je dit spel goed wilt kunnen spelen, moet je met je auto kunnen lezen en schrijven. Je moet hem volledig in je macht hebben. Je moet weten hoe je gebruik maakt van het zelf-rollend vermogen van de auto. En wat je wel en niet kunt doen zonder dat de motor afslaat. Maar ook de spelregels moet je paraat hebben. Oftewel: de theorie. Je moet de borden en de regels kennen en die zonder aarzelen uit je mouw kunnen toveren en kunnen toepassen in de praktijk. Want als je de spelregels niet kent, kun je niet meespelen.


En dan rijden maar!

Er komt dus heel wat kijken bij goed autorijden. Je moet slim zijn én handig! Een goede rijinstructeur zal je alles leren wat je nodig hebt om dit spel te kunnen spelen. En als dat je lukt, zul je net zoveel plezier kunnen beleven aan het autorijden als ikzelf!




Zoek, vergelijk en vindt jouw rijschool in:


Zoek en vergelijk meer dan 7000 rijscholen in heel Nederland. Wij vergelijken automatisch de meest geschikte rijscholen bij jou in de buurt.